Jonge kinderen bewegen van nature graag en veel; stilzitten is geen optie. Gelukkig maar, want kinderen die zich ontwikkelen door veel te bewegen, ontwikkelen zich beter dan kinderen die weinig of niet bewegen. Ze zijn sociaal, creatief, gezond en gelukkig. Hoe fijn is het dan om bewegen en leren te kunnen combineren.
Sinds 2010 leren al veel jonge kinderen in Nederland en België door Taaldans® en Rekendans®. Deze ontwikkelingsgerichte danslessen worden wekelijks gegeven door een vakdocent. Dansend, zingend en rijmend met concrete materialen komt het actuele thema in beweging (VVE). De SLO doelen voor taal en rekenen staan centraal: en worden speels, zingend en bewegend aangeboden.
Bewegend leren is nog nooit zo leuk geweest. Zeker omdat de pedagogisch medewerkers en leerkrachten hierdoor ook geïnspireerd raken om zelf meer bewegend en spelend te gaan leren. Regelmatig wordt er een ouder-kind les georganiseerd waarin ouders mogen kijken en… meedoen natuurlijk!
Lezen over dans kan, maar het krijgt pas echt handen en voeten als je het een keer hebt gezien.
Met de komst van het NPO is er subsidie beschikbaar om een vakdocent Taaldans® en Rekendans® in te huren.
Taal- en Rekendans® is ontwikkeld voor:
- Voorschoolse opvang
- Peuterspeelzalen
- Groep 1, 2 & 3 Primair onderwijs
Het is mogelijk om het gehele schooljaar wekelijks danslessen bij u op school in te roosteren. Dit zorgt voor werkdrukverlaging bij de leerkrachten. Ondertussen hebben zij meer tijd voor andere taken. Daarnaast werken de leerlingen in een op maat gemaakte dansles aan de VVE thema’s en dit zorgt voor betere ontwikkeling. Een win-winsituatie voor iedereen!
Elke les is op maat gemaakt en past bij het thema en de methode waarmee gewerkt wordt op uw school. Alle lessen worden vastgelegd in bijhorend lesformulier. De rekenonderdelen, woordclusters, prentenboeken en themamaterialen (uit de klas) worden per thema in de lessenserie verwerkt. Een thema wordt omgezet in beweging, spel, dans, zang en rap. Daarnaast sluit de muziek aan bij het thema. De les is als volgt opgebouwd:
- Warming up (ruimtelijke begrippen, houding en beweging)
- Kring (technische scholing, kennis van het lichaam)
- Passieve woordenschat
- Actieve woordenschat
- Klank, rijm en ritme
- Luisteropdracht